divendres, 27 de juliol de 2012

Brico 21: canvi bateria auxiliar i nou emplaçament

(versión en castellano)

Després de pensar molt i molt, durant molt temps, i estudiar moltes possibilitats... per fi he acabat amb el tema de la bateria auxiliar!

Al final la opció escollida ha estat treure la vella de 80 Ah (bé, vella de només un any) i posar una nova, molt grossa, de 200 Ah, sota un seient.

Si posava una segona bateria, havia de ser igual que la primera, i igualment havia d'anar sota el seient del menjador... per tant, i després de tirar cable per fer això, al final he posat la de 200 sota el seient, i he fet un by-pass de la bateria vella

He aprofitat per posar un inversor molt potent, que valgui per un aire condicionat i per una Nespresso i per quasi qualsevol cosa que volguem posar.

Els cables que van cap al by-pass de la bateria vella són dos de 16mm2 per cada pol, amb doble fusible de 50 A als positius, a les dues bandes.
Els de l'inversor són els originals, que deuen ser de 25 mm2, però el positiu passa  per un fusible de 150A, i d'allà cable de 35mm2 fins la bateria.

De la bateria surten 2 cables de 4mm2 per cada pol, que van a un distribuidor, i el positiu d'allà a una regleta de fusibles.

I del capó, on estava la bateria vella, surten dos cables de 4mm2 per alimentar la ràdio, les càmeres i monitor de marxa enrere, i una de les dues preses d'encenedor que hi ha a la cabina (tot això amb el positiu passant per una regleta de fusibles).


Començo passant els cables del by-pass, els passaré per dins un coarrugat.



Faig passar el coarrugat per on no toqui amb res:




Amb una guia passo 4 cables de 16mm2 des d'on anirà la bateria nova a on està la actual:



Surten al capó:



Semblen tres però n'hi ha quatre:



Només cal desenganxar la guia:



Per l'altra banda, el coarrugat entra, per un forat nou, cap a sota el  banc de sota la tele, el de darrera del conductor. Ha calgut fer mig forat de dalt cap a baix, i acabar de baix cap a dalt, la corona no podia amb el gruix del terra, hi ha uns 7 cm!): 




Segello amb Sika l'entrada de coarrugats:







Ho deixo tot ben enrotllat, per a que no molesti, doncs passaran setmanes i algun que altre mes abans no ho acabi... 




Des del capó cap a la cabina, faig un forat amb la serra de corona, i hi passo un coarrugat per a que, quan estigui tot fet, pugui passar cables per alimentar la ràdio, una presa d'encenedor, etc. amb la bateria de servei.

Anirà entre les dues entrades de cables que hi ha al costat del pedal de l'embragatge:
  





Trobo un distribuidor de 2 pols, a l'Electro-Stocks del costat de la feina (després de buscar-lo per totes les botigues de car-audio i accessoris de cotxe i de nàutica...):


Un pol va a dalt, i l'altre a baix, accepta cables ben gruixuts, fins a 25mm2 als dos forats grans de cada pol. A mí em cal que hi càpiguen els de 16mm2, per tant anirà perfecte.





Plantejant l'inversor darrera del meu seient:




Foradant per recol·locar el pal que aguanta el respatller del seient de la taula petita, sense moure'l no hi cabia l'inversor. La postura rara del trepant és perquè ho faig amb l'accessori del Lidl, que gira la broca 90 graus, no hi cap el trepant directament:





Bateria AGM de 200Ah al seu lloc:



Per a que no toqui amb els cargols de la barra del respatller (aquí es veuen els cargols al nou lloc, i els forats d'on era abans), poso uns topalls de porta per nens, de l'Ikea, que tenia per casa...



Finalment giro la bateria 180 graus perquè arribin millor els cables de l'inversor. 

Al positiu hi poso un fusible de 150A, i doble cable de 16mm2 (que cambiaré després de 1 x 35mm2)



Cal tancar el porta-fusible amb brides, el cable de l'inversor és tan gruixut que no tanca bé...




A aquesta caixa aniran les connexions noves, els negatius al distribuidor, i els positius a un portafusibles que s'alimentarà també del distribuidor:




Hi arriben 2 x 16 mm2 positius (blaus) i 2 x 16mm2 negatius (negres)



Un dels 2 x 16 mm2 que anirà cap el capó, amb el seu fusible de 50A posat, i l'altre també però amb el portafusibles tancat




Els 2 cables de 16mm2 del fusible del positiu de l'inversor, substituïts per un de sol de 35mm2:






Els dos positius del by-pass, amb els seus portafusibles, els tanco en una caixa de connexions per assegurar que no tocaran amb res metàl·lic que pugui anar per allà:




Positius, preparats per connectar el by-pass:





Tapo la placa solar per a que no generi corrent, i desconnecto els positius (els dos de la dreta, el vermell ve de la placa i el blau va a la bateria de servei, al capó):



Preparo les coses per treure la bateria de 80Ah, els positius junts a falta dels dos que estan connectats a la bateria (l'altre extrem del cable blau de la foto anterior, que és el que vé amb la manguera blanca, i l'altre que déu venir del separador de bateries de la centraleta):




Connexions actuals. Els blaus (positius), ja els hem comentat, el marró és el negatiu del regulador de la placa solar (es pot veure a la foto de més amunt), i el negre déu venir del separador de bateries de la centraleta:



Preparo els negatius, com que no porten fusible, aniran en una caixa petita:



Tots els positius juntets amb un cargol, amb les arandel·les i femella corresponent, by-passant la bateria:




Trec la bateria, desconnectant els positius, és clar. La base està molt rovellada, però he d'acabar avui o sigui que ja la arreglarem més endavant...



Ja és fora... en principi se'n va cap a Galicia amb un nou propietari:



Els positius, amb fusibles de 50A a cada cable de 16mm2, aniran en una caixa més gran:


Tots juntets amb el seu cargol amb arandel·les i femella:



El cable de sota de totes aquestes fotos, anirà cap a la cabina, em queda decidir si el porta-fusibles anirà aquí o bé dins la cabina (segurament aquí).




Les dues caixes tancades, assegurades amb brides (el coarrugat és el què va cap a la cabina):







I queda connectar la bateria nova. Primer m'oblido de l'inversor...aquí es veuen els 2 x 16mm2 del by-pass positiu, més els 2 x 4mm2 (en una sola anella, al mig), que va al distribuidor i després fusibles, per nous circuits:



Aquí es veu  també el de 35mm2 de l'inversor, sense connectar...




Ara sí, el de dalt de tot, més gruixut, és el que va al fusible de 150A de l'inversor:
  



Els negatius, aquest cop no m'oblido l'inversor :-)











Com que queda alguna part de cable a la vista, crec que és millor protegir-lo. Ja pensaré amb què, de moment, xapussa a base de cinta aïllant:



Tot preparat per afegir el porta-fusibles i nous circuits:




Torno a connectar la placa, però ja no fa sol i per tant no sé si carregarà, suposo que sí!


Engego el motor, al ralentí per assegurar-me que carrega. De 12.80 que marcava, puja (al ralentí), a 13.07, o sigui que deu carregar.



La centraleta, alarma, els llums, l'alarma de gas, etc., tot sembla funcionar.


Per tant, acabada la part principal!



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada